Om det er korrekt at det var den norske regjeringen som stod bak kravet om at SAS må selge Widerøe, kan dette vanskelig leses som noe annet enn et klokt trekk med sikte på en mulig avvikling av SAS. Dette vil gjøre at en viktig del av rutenettet i Norge ikke blir omfattet av en nedleggelse av SAS – og gjøre situasjonen mye enklere å håndtere den dagen avviklingen eventuelt skjer.
Det er selvfølgelig ikke slik at alle SAS’ ruter over natten vil forsvinne selv om SAS avvikles. Sjefen i Norwegian har åpenbart rett når han i Dagens Industri i dag uttaler:
När Sterling gick i konkurs fördubblades kapaciteten på en vecka. En SAS-konkurs skulle bara betyda att någon bättre kommer in och konkurrerar”, säger Norwegians grundare.
Det er tvilsomt om en slik aktør vil ha kompetanse til effektivt å styre et spesialselskap som Widerøe med sitt fokus på små fly egnet for kortbaneflyplasser.
For meg ser det ut til at statsråd Giske har et godt grep om situasjonen og i relasjon til dette ivaretar norske interesser på en tilfredsstillende måte.
Knut H. Nylænde er en forretningsmann som har investeringer i Norge og i utlandet. Han er dermed en hyppig flyreisende i inn- og utland.
Relatert artikkel:
Likte du artikkelen? Klikk her for å dele med venner og kontakter